The dog that ate your birthday cake

Er zijn weinig artiesten in wiens muziek zoveel dieren voorkomen als wijlen Mark Linkous, de man achter Sparklehorse en de man die onder meer samenwerkte met David Lynch en Danger Mouse. Paarden, honden, uilen, varkens; ze komen allemaal voorbij. En zelfs wanneer hij een vrouw bezingt zijn dieren nooit ver weg: ‘pretty girl, milkin’ a cow, oh yeah ’.

Mark Linkous

In een artikel gepubliceerd na de zelfmoord van Linkous, schreef Gijsbert Kramer over hem dat hij misschien wel meer van dieren hield dan van mensen. Eén van mijn favoriete zinnen van Sparklehorse is: ‘I wish I had a horse’s head, a tiger’s heart, an apple bed ’. Wanneer Linkous over dieren zingt, spreekt daaruit een soort verlangen, de dierenwereld is in het universum van Linkous eenduidiger. Het is als de fabel van de kikker en de schorpioen.  De schorpioen wil naar de overkant van een rivier, maar kan niet zwemmen. De kikker besluit hem te helpen door hem op zijn rug naar de overkant te dragen. Halverwege de rivier steekt de schorpioen de kikker. Terwijl ze verdrinken vraagt de kikker waarom hij dat deed, waarop de schorpioen antwoordt: ‘het is mijn natuur’. Diezelfde filosofie is ook terug te vinden bij Linkous. In It’s a wonderful life zingt hij: ‘I’m the dog that ate your birthday cake ’. Tja, een hond die een taart opeet, dat doen honden nu eenmaal. Niet dat het een vlucht was van verantwoording afleggen, maar wel van dat verdomde bewustzijn dat aan alles nog weer een tweede, derde of vierde betekenis geeft.

Op 6 maart 2010 pleegde Mark Linkous zelfmoord. Hij schoot zichzelf met een geweer door het hart, is de meest gehoorde lezing. Dat kwam niet geheel als een verassing, Linkous leed al jaren aan zware depressies en deed in 1996 ook al een suïcidepoging tijdens een tournee met Radiohead. Zijn hart klopte een paar minuten niet en hij werd zelfs doodverklaard alvorens zijn hart weer op gang kwam. Hij hield er zware migraineaanvallen aan over. Naast de dieren zijn de depressies een belangrijk thema in zijn werk, misschien wel het beste samengevat in een zin uit Homecoming Queen: ‘What once grew straight and tall toward the sun, is absorbing back down to dirt like a sponge ’. Aan Mark Linkous trok de zwaartekracht altijd net iets harder.

Sparklehorse

Eén van mijn eigen sterkste associaties met Sparklehorse heeft ook te maken met dieren. Met vogels om precies te zijn. Ik luisterde veel naar de cd It’s a wonderful life in een winter ergens tijdens de middelbare school. Dan zat ik in mijn kamer huiswerk te maken voor het avondeten. En elke avond, klokslag vijf voor vijf, kwam er een zwerm vogels die door de lucht dansten. Een aantal jaren later zag ik Sparklehorse live, de enige keer. Bij het nummer More Yellow Birds danste in een filmpje op de achtergrond die zwerm vogels opnieuw. Ik word al melancholisch als ik daar aan denk. Waarschijnlijk omdat ik er net als ieder mens soms even naar verlang aan de zwaartekracht te kunnen ontsnappen. Maar tegenwoordig denk ik ook altijd even aan Mark Linkous, voor wie dat ontsnappen een noodzaak was en uiteindelijk op vreselijke wijze de enige uitweg.

Op dezelfde cd zingt Linkous ook expliciet over zelfmoord: ‘with rocks in my dress and smoke in my hair, I walked into a lake, to get some sleep down in there ’. Om vervolgens verder te gaan met een zin die altijd weer pijn doet: ‘won’t you come to comfort me? ’. Als ik die zin hoor, zie ik gek genoeg altijd een hond voor me, met een donkerbruine vacht en zo’n treurige hondenblik.  Om hem heen hurken lachende mensen die hem liefdevol aaien. Aan de vacht rondom zijn neus zit een restje slagroom.

 

Hier de links naar een paar van mijn Sparklehorse favorieten:
Spirit ditch
I’ts a wonderful life
Homecoming Queen
Comfort me

Geef een reactie

