Tom Waits – Bad as me

Nog een paar nachtjes slapen…

Net het nieuwe album van Tom Waits, Bad as me, besteld. Of eigenlijk gereserveerd, want hij komt pas over een paar dagen uit. Natuurlijk toch maar voor de deluxe uitgave gegaan, met 40-pagina’s tellend boek en een tweede cd met drie extra nummers. Lange tijd niet meer zo ongeduldig geweest om een cd te krijgen. Wat eigenlijk belachelijk is, omdat hij al te beluisteren is op de site van Tom Waits, wat ik dus ook gisteren meteen heb gedaan.

En mijn eerste bevindingen zijn zeer positief, zo niet manisch enthousiast. Met Raised right men, Bad as me en Hell broke Luce staan er al meteen een aantal nieuwe favorieten op en New Year’s Eve is een heerlijk zwelgende afsluiter. De cd is gevarieerder dan Real gone, die toch redelijk was in te delen in twee soorten liedjes, de ballades en het rauwere werk. Bad as me laat een Tom Waits in vele gedaanten zien: de villeine, de romantische, de humoristische, de scherpzinnige. Gedaanten die zich tezamen bewegen in het unieke universum van Waits. Een universum dat soms hilarisch is, dan weer een beetje eng, maar waar je vooral, als je er eenmaal eens in rondgedwaald hebt, altijd weer wilt terugkomen.

Geef een reactie

