Herkenning overschrijdt de Brabantse grenzen in Meepesaant

Meepesaant van Mugmetdegoudentand
Spel: Marc-Marie Huijbregts en Marcel Musters
25 oktober 2011, Theater Bellevue

Je kon er de klok op gelijk zetten. Zodra we Goeree-Overflakkee naderden belde mijn oma om ons te waarschuwen voor de nieuwe rotonde. Die nieuwe rotonde lag er inmiddels al jaren, maar dat gaf niet; een gewaarschuwd mens telt voor twee. Al na vijf minuten in de voorstelling Meepesaant denk ik aan mijn oma. Onvermijdelijk. En ik weet zeker dat iedereen in de zaal denkt aan een oma. Of een tante. Of een zus. Want ondanks dat de voorstelling ontzettend Brabants is (het Tilburgs accent, de katholieke bidprentjes), overstijgt de herkenning die begrenzing met een speels gemak.

Marcel Musters en Marc-Marie Huijbregts in Meepesaant (Foto: Ben van Duin)

Dat begint en eindigt bij de personages die Marc-Marie Huijbregts en Marcel Musters neerzetten en de liefde waarmee ze dat doen. Huijbregts is Sjan, de wat venijnige zus, Musters is Riet, de lieve en goedbedoelende zus. Ze kaarten samen, ditmaal overschaduwd door de op handen zijnde crematie van derde zus Gerda, waar beiden op zeer eigen manier mee omgaan. De tegenstelling wordt direct geponeerd in de opening, waarin Riet een telefoontje pleegt omdat ze al twee weken lang de leesmap niet heeft ontvangen. Terwijl Riet verontschuldigend haar schromend beklag doet, roept Sjan er dwars doorheen dat ze haar geld moet terugvragen en de puzzels ook altijd al zijn ingevuld. Met balpen.

Het verschil is dan gezet en daar wordt niet aan gemord. Dat de personages toch geen karikaturen worden, komt omdat ze beiden diepte mee krijgen. In de vorm van tragedies in hun verleden, maar ook door het mooi uitgewerkte spel van Huijbregts en Musters. De gehaaste loopjes van Riet naar de keuken, de hand die afwisselend als steunblok voor de rug fungeert en waarmee ze dan weer haar enorme voorgevel fatsoeneert. En Sjan met haar stijve been, haar geknepen ogen en die almaar onrustig in haar mond rondgaande tong. Alles met een zeer sterke timing en een mooie balans tussen humor en tragiek.

Meepesaant (Foto: Ben van Duin)

Die tragiek manifesteert zich maar incidenteel aan het oppervlak. Zoals wanneer Sjan vertelt over haar grote liefde Harry die op jonge leeftijd overleed en ook maar meteen, in een bijna perfecte scène, de tragedie van Riet die haar eerste kind verloor, wereldkundig maakt. Terwijl Sjan ons inlicht, doet Riet op de achtergrond een verwoede poging een huilbui weg te breien. Insteken, omslaan, doorhalen, af laten gaan.

Maar de voornaamste kracht van de voorstelling zit in de meer onzichtbare tragiek die wordt bedekt met een dekentje van kabbelende gesprekken, koffie en kaarten. Dat is vaak erg grappig, soms zelfs hilarisch, maar wat misschien wel het knapst is, is dat waar de gesprekken lijken te kabbelen ze stiekem constant en moeiteloos schakelen. Dan floept er ineens weer een opmerking doorheen (‘Piet is ook al lang dood, hè?’), en als er gehuild wordt zijn ze het volgende moment alweer de kaarten aan het delen (‘Doen we nog een potje?’).

Als toeschouwer zit je bijna aan tafel met de twee zussen, wat misschien wel het meest duidelijk wordt in een prachtige scène tegen het einde. Riet wil weten hoe het laatste gesprek was tussen Ger en Sjan, die haar naar het vliegveld bracht voor haar fatale cruise. Sjan bitst dat Ger natuurlijk te laat was en toen ook nog haar insulinespuit was vergeten en dat ze zich daaraan irriteerde. En dan ineens breekt ze even, want ze liet Ger kwaad achter, en slaakt het publiek een collectieve ‘Aahw…’ Waar ik me bij iedere andere voorstelling aan zoiets zou hebben geërgerd, merk ik dat ik er nu ongegeneerd in meega. Want daar breekt onze oma, onze zus, onze tante.

De voorstelling Meepesaant werd aanvankelijk als lunchvoorstelling in Theater Bellevue gespeeld. Door het grote succes zijn er extra voorstellingen gepland in augustus 2012. Klik hier voor meer informatie.

Advertenties

One thought on “Herkenning overschrijdt de Brabantse grenzen in Meepesaant

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s