Tegengif voor een uitstervend ras

Sinds deze week ben ik niet alleen aspirant schrijver, administratief medewerker, Master of Arts, muziek-, theater-, en filmfanaat; sinds deze week ben ik een uitstervend ras. Want, de koffiedrinker dreigt uit te sterven, zo was afgelopen woensdag te lezen op NOS.nl. In het artikel stond dat ‘uit onderzoek blijkt dat van de consumenten tussen de 18 en 35 jaar meer dan de helft geen koffie drinkt.’ (bron: NOS.nl). Wanneer mijn liefde voor koffie is begonnen weet ik niet meer, wel dat de liefde onvoorwaardelijk is. Dat mensen oorlog voeren om olie heb ik nooit begrepen, maar als ooit de koffie dreigt op te raken, trek ik mijn legerpak aan.

In het artikel van de NOS staan ook de redenen van de afnemende koffieconsumptie. De bittere nasmaak is een factor, maar, zo staat er: ‘bovendien is koffie te lang geassocieerd met massaconsumptie, opgelegd gedrag en stressvolle situaties als vergaderingen, sollicitatiegesprekken of een uitvaart.’ Ik bespeur hierin duidelijk een voorbeeld van gebrekkige opvoeding. Want dat zijn natuurlijk niet de associaties die horen bij koffie. Daarom, hier vijf ‘tegenassociaties’:

1.Twin peaks

In de legendarische televisieserie van David Lynch en Mark Frost wordt veel koffie gedronken. Heel veel. En dan vooral door Special Agent Dale Cooper. Dat personage baseerde Lynch deels op zichzelf en het vele koffiedrinken is daar een voorbeeld van (Lynch verkoopt zelfs koffie op zijn website). Uit verliefdheid doet een mens vreemde dingen en dus probeerde ik een tijdje net als Dale Cooper zwarte koffie te drinken. Maar ja, ik wist natuurlijk ook best dat Dale Cooper niet echt bestond, dus daar ben ik maar weer mee opgehouden.
Leuk weetje: Kyle MacLachlan, de acteur die Cooper speelde, lust zelf geen koffie.

2. Blur – Coffee and TV

Al is dat vooral om de clip die niet zozeer over koffie gaat als wel over een pakje melk. Maar dan wel het meest ontroerende pakje melk ooit. Sinds ik deze clip zag betrap ik mezelf er soms op dat ik hoopvol kijk of het pakje melk op tafel geen beentjes en armpjes heeft en ik vermoed dan ook dat deze clip de oorspronkelijke bron is van mijn antropomorfisme.

3. Paniek in het dorp

In deze animatiefilm van Stéphane Aubier en Vincent Patar wordt te pas en te onpas koffie gedronken in enorme hoeveelheden door Indiaan, Cowboy en Paard. En eigenlijk voelt de film ook alsof je zelf veel te veel koffie in een veel te korte tijd achterover hebt geslagen (ik kan het zeggen, ik heb daar ervaring mee). Wie wil weten hoe de bekende koffieslogan ‘Do stupid things faster with more energy’ er in de praktijk uitziet hoeft dus alleen maar deze film te kijken.

4. Snip & Snap

Eentje uit de oude doos, 1965 om precies te zijn. Een sketch van Snip & Snap over het vooroordeel dat alle bouwvakkers en soortgelijken koffie drinken. Het zegt misschien wel genoeg dat ik deze sketch ooit leerde kennen door op ‘koffie’ te zoeken op YouTube en, nou ja, ik houd nu eenmaal van lang uitgesponnen humor.

5. South Park

Eén van mijn favoriete bijpersonages uit South Park is Tweek die van zijn ouders continu koffie krijgt en daardoor compleet hyper en paranoïde is. Wat voor zijn ouders weer een reden is hem nog meer koffie te geven. In een van de afleveringen willen Stan, Kyle, Cartman en Kenny de hele nacht opblijven om de onderbroekenkabouters te zien. Daar weet Tweek wel raad op. Juist, koffie drinken. Een ding is duidelijk, met koffie heb je geen drugs meer nodig. Kijk maar naar deze scène en Eric (‘I’m a saucer!’) Cartman in het bijzonder:

2 thoughts on “Tegengif voor een uitstervend ras

Geef een reactie

