THEATER Koester het muisje dat knaagt aan je hart

Oumi
Spel: Nasrdin Dchar
Tekst: Maria Goos
Regie: Jaap Spijkers
3 februari 2012, Theater Bellevue

Nog voor de solovoorstelling Oumi is begonnen heeft Nasrdin Dchar de hele zaal voor zich gewonnen. Door de barre weersomstandigheden en vooral de rampzalige uitwerking daarvan op het wegen- en spoornetwerk is er een meisje dat nog wacht op een vriend die wat later komt. Dus of het erg is als we even wachten. Het meisje komt binnen en fluistert tegen Dchar dat het langer gaat duren. Hij besluit dan te beginnen, maar niet voordat hij bij de zaalwacht is gaan vragen of ze de jongen alsnog willen binnenlaten als hij komt. De twee vrouwen van middelbare leeftijd die achter mij zitten zijn inmiddels al van hun stoelen afgezwijmeld. En dan moet de voorstelling nog beginnen.

Nasrdin Dchar in Oumi (Foto: Ben van Duin)

De ontstaansgeschiedenis van Oumi (mijn moeder)is inmiddels welbekend. Het begon toen Dchar uit het succesfeuilleton De geschiedenis van de familie Avenier stapte, nadat zijn personage, de Marokkaanse Mohammed, in het derde deel een dief bleek te zijn. Hij schreef een brief aan de schrijfster van Avenier, Maria Goos, en de regisseur, Jaap Spijkers. Op initiatief van Goos sloegen de drie de handen ineen om een voorstelling te maken over de periode. Een periode die voor Nasrdin Dchar vooral bestond uit twijfel. Over zijn wortels, over wie hij was, waar hij voor stond, en waar hij heen wilde.

De tekst van Goos is subliem. Schijnbaar moeiteloos meandert ze tussen de verschillende niveaus in plaats en tijd, maar elke wending en onthulling is met grote precisie geplaatst en sorteert daardoor maximaal effect. De regie van Jaap Spijkers is even onnadrukkelijk als zorgvuldig zoals de vormgeving dat ook is. Met een paar simpele schaduwprojecties wordt op gezette tijden het innerlijke conflict gevisualiseerd. Soms is de schaduw hem vooruit, dan weer staan ze lijnrecht tegenover elkaar, uiteindelijk laat hij de schaduw achter.

Maar de grootste troef blijft Nasrdin Dchar zelf. Al in de onbedoelde ‘proloog’ blijkt zijn grote kracht als acteur. Zijn betrokkenheid bij het wachtende meisje en zijn dankbaarheid voor de toch volle zaal ondanks het weer zijn van een onweerstaanbare oprechtheid. Daardoor ben je als toeschouwer meteen bereid naar hem te luisteren en je over te geven aan zijn verhaal.

Het is ook voor een groot deel aan hem te danken dat de voorstelling altijd een zekere mate van speelsheid behoudt ondanks de zware thematiek. Want Oumi gaat over gevangen zijn tussen twee culturen, over vooroordelen jegens Marokkanen, over het zoeken naar je identiteit. Maar wat mij betreft gaat de voorstelling nog het meest over de noodzaak tot twijfelen. De moeder van Dchar vergroot in feite telkens zijn twijfels. Door wat hij over haar weet op losse schroeven te zetten; door zijn beslissing om uit Avenier te stappen af te wijzen. Om als vervolgens zijn twijfel culmineert in een radeloze uitbarsting rustig op te merken: ‘Nu begrijp je het’.

In Oumi is de twijfel een muisje dat aan je hart knaagt. Dat muisje zien we eerder in de voorstelling lopen en Nasrdin Dchar geeft hem te eten. In die kleine handeling schuilt misschien wel de crux. In een tijd die allergisch lijkt voor niet zeker weten toont deze voorstelling juist dat twijfel geen ongedierte is dat moet worden uitgeroeid. Twijfel moet gekoesterd worden, want het is in de confrontatie daarmee dat we onszelf pas echt kunnen vinden. En wie de eeuwige twijfel kan accepteren, accepteert de essentie van het zijn.

Momenteel is de voorstelling Oumi bezig aan een tweede reprise en nog t/m 29 december door het hele land te zien. Klik hier voor de speellijst.

Advertenties

One thought on “THEATER Koester het muisje dat knaagt aan je hart

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s