De week in muziek (19/02/2012)

Er was deze week genoeg serieus nieuws, maar het was ook Zeroes request op 3FM en dat is een uitgelezen kans om even wat van mijn favorieten uit de zeroes te spuien. Overigens bizar om tijdens het luisteren bij sommige nummers ervan overtuigd te zijn dat ze uit de jaren ’90 zijn of juist nog maar een maand oud. Maar vooral, al die herinneringen. Die nummers die je direct terugbrengen naar wat nu al een ander tijdperk lijkt. Zoals Freestyler van de Bomfunk MC’s, of Moi Lolita van Alizée, en wat te denken van L’amour toujours van Gigi d’Agostino? Maar goed, hier drie nummers uit de zeroes met iets meer muzikale kwaliteit, die voor mij staan voor dit tijdperk.

1. U2 – Beautiful day

Als er een liedje, en vooral ook videoclip is, waar ik echt gelukkig van word is het Beautiful day van U2. Dat gevoel van niets te verliezen hebben is zo goed gevangen, en zeg eerlijk, wie wil er nou niet over een landingsbaan rennen of een keer op de bagageband liggen? Een liedje en videoclip om letterlijk verliefd op te worden.

2. Empire of the Sun – We are the people

De eerste keer dat ik dit nummer bewust hoorde, heb ik het meteen vijf keer achter elkaar geluisterd. En het blijft een nummer dat me nooit verveelt. De overgang naar het eerste refrein is magisch, maar het hele liedje is gewoon ontzettend mooi. Een van de meest onderschatte juweeltjes van de zeroes.

3. Rammstein – Sonne

Toen dit nummer uitkwam was ik veertien en ik vond de videoclip eng, maar bleef toch altijd kijken. En dat de melodie ontzettend mooi is, vond ik toen ook al. Toen ik ouder werd en ook de humor van Rammstein ging inzien groeide ook dit nummer alleen maar. Nog steeds hun beste en mooiste liedje met een clip die ik nu niet meer alleen eng vind maar ook grappig.

Geef een reactie

