De week in muziek (22/04/2012)

Sufjan Stevens – John Wayne Gacy jr. 

Deze week begon de 22 juli rechtszaak, ofwel de rechtszaak tegen Anders Behring Breivik die op 22 juli vorig jaar 77 mensen vermoordde in Oslo en op Utøya.

Toevallig, of misschien ook wel niet toevallig, luisterde ik deze week een aantal keer naar het nummer John Wayne Gacy jr. van Sufjan Stevens. Het gaat over de Amerikaanse seriemoordenaar John Wayne Gacy, die in de jaren ’70 zeker 33 jongens verkrachtte en vermoordde en in zijn vrije tijd werkte als clown. Ik vind het nummer een van de beste liedjes ooit geschreven, maar het is ook een heel angstaanjagend liedje, omdat het lieflijk en bijna begripvol klinkt. Het is een nummer waar ik niet naar kan luisteren zonder dat de rillingen me over de rug lopen en het kippenvel op mijn armen staat.

Ik volgde afgelopen week de rechtszaak voornamelijk via Twitter, maar maandag ook via de livestream. Omdat dat op mijn werk was, kon ik niet de hele tijd luisteren en keek ik regelmatig zonder geluid naar het beeld. En gek genoeg was dat het heftigst. Zonder de stem van de rechter die een voor een de namen van de slachtoffers opnoemde en de wijze waarop ze stierven, zag ik alleen nog maar een jongeman. Een mens die voor even in niets verschilde van mij. En ik kreeg het er ijskoud van.

Geef een reactie

