Schijnwerper op: sci-fi filmtrailers

Vandaag las ik in The Atlantic een artikel over de eerste trailer van de nieuwe Paul Thomas Anderson film The Master. Een artikel over een trailer. Best bizar eigenlijk. En frustrerend ook, omdat de film pas in oktober uitkomt (december in Nederland) en ik nu eigenlijk al niet meer kan wachten. Toch vind ik het ook wel fijn, dat trailers nog altijd zo’n grote opwinding kunnen veroorzaken. Het voelt zo lekker ouderwets. Trailers zijn er in alle soorten en maten, een veel voorkomende en door mij verachte soort is dat waarbij alle grappige momenten of alle explosies in twee minuten zijn gepropt, en de film dus altijd een deceptie is. Wel leuk zijn trailers die uit marktoverwegingen een totaal andere film suggereren, het mooiste voorbeeld daarvan is de trailer van The road, John Hillcoats verfilming van het boek van Cormac McCarthy. De trailer bestaat voor een aanzienlijk deel uit rampen (overstromingen, rellen, tornado’s) die in de film nergens te bekennen zijn en doen voorkomen alsof het een soort vervolg op Deep Impact is (wat ik overigens stiekem best een leuke film vind).

Hoe dan ook, trailers waar ik bijzonder van houd zijn die van oude science-fiction films. Ik kijk ook graag naar slechte science-fiction films, maar dat ga ik natuurlijk niet toegeven, dus houd ik het erop dat ik alleen de trailers kijk. Hieronder een selectie van een paar favorieten:

The giant claw

Deze tamelijk briljant slechte science-fiction film gaat over een gigantische vogel die mensen aanvalt. Voor de film uitkwam had niemand van de cast gezien hoe het monster er uit zou gaan zien en naar verluidt is hoofdrolspeler Jeff Morrow bij een screening de zaal uit geslopen toen de rubberen kuifmans in beeld kwam, omdat hij bang was dat mensen hem zouden herkennen en erop aan zouden spreken.

The green slime

Een film over een expeditie naar een planeet die nog het meest lijkt op een bitterbal waar een van de onderzoekers per ongeluk in een soort snotvijver stapt. Terug in het ruimteschip reageert dat snot met elektriciteit en groeit uit in tentakelige eenogen die vooral een onnoemelijk irritant geluid voortbrengen. Maar de trailer is fantastisch, al was het maar om het briljante liedje op het einde.

The Blob en Beware! The blob! 

De trailers van deze twee films herbergen een van de voornaamste attracties van sci-fi trailers, namelijk de fantastische oneliners. Zoals daar is: ‘Starring Steve McQueen and a cast of exciting young people’. (Overigens wil ik deze gelegenheid ook even aangrijpen om ervoor te pleiten dat er in trailers weer wat vaker te pas en te onpas ‘the terror!’ wordt geroepen).  

One thought on “Schijnwerper op: sci-fi filmtrailers

  1. Dag Elise,

    Ik wil graag het volgende vragen: voor filmorama.nl, een online magazine over film en gerelateerde zaken opgezet door vrijwilligers, kunnen wij recensenten en columnisten (of een combinatie daarvan) gebruiken. Zou jij het interessant vinden voor ons besprekingen en/of columns te verzorgen? Wat betreft de besprekingen leveren wij het materiaal (blu-ray en/of dvd) daarvoor aan (persvoorstellingen zijn ook een mogelijkheid), dat vervolgens je eigendom is. Het is wat ons betreft ook prima als je deze besprekingen, met vermelding van onze link, dan ook op je eigen blog plaatst.

    Goed, dit is het verhaal in een notendop, dus ik snap dat, als je er überhaupt trek in hebt, je nog genoeg vragen hebt. Ik verneem ze graag (zie mijn mailadres)!

    Met vriendelijke groet,

    Marnix Boot

Geef een reactie

