FILM 3D-documentaire van Herzog blijkt het wachten meer dan waard

Het heeft even geduurd, maar eindelijk is Cave of Forgotten Dreams (2010) dan ook in de Nederlandse bioscopen te zien. De film werd nagenoeg gelijk aangekondigd met dat andere 3D-project van een Duitse regisseur, maar waar Pina (Wim Wenders’ ode aan choreografe Pina Bausch) zomer vorig jaar de bioscopen al aandeed daar hebben we op deze documentaire van Werner Herzog een stuk langer moeten wachten. Maar Cave of Forgotten Dreams, over de Chauvet grot in Frankrijk waar de oudst bekende grotschilderingen zijn gevonden, blijkt het wachten meer dan waard.

Herzog is de eerste filmmaker die toestemming heeft gekregen te filmen in de Chauvet grot die in 1994 ontdekt werd en sindsdien slechts door een select gezelschap van wetenschappers is bezocht. In de grot bevinden zich rotstekeningen die variëren van 9.000 tot wel 32.000 jaar oud. Interessant is dat Herzog ons constant deelgenoot maakt van de moeilijkheid van het filmen in de grotten. Er zijn allerlei restricties waar men aan gebonden is en telkens moet worden uitgevogeld hoe de rotstekeningen het beste in beeld kunnen worden gebracht.

Cave of Forgotten Dreams (Werner Herzog, 2010)Die grotschilderingen zelf zijn werkelijk verbluffend. De details, kleurschakeringen, maar vooral de suggestie van beweging is om van achterover te slaan in je bioscoopstoel. De scènes waarin Herzog zijn camera in trage bewegingen langs de rotsschilderingen laat glijden zijn dan ook de veruit beste van de film. Dat de muziek (van Nederlands componist Ernst Reijseger) in die scènes  soms wat te nadrukkelijk aanwezig is, neem je voor lief. Persoonlijk vind ik het gebruik van 3D ook zeker een toevoeging. Niet alleen wordt de ruimtelijkheid van de grot benadrukt, ook de diepte van de schilderingen zelf komt meer tot uiting.

De zijpaadjes buiten de grot, met onder meer een man in berenvel die op een paleolithisch fluitje blaast en een ander die aan rotsspleten ruikt om te ontdekken of er een grot achter zit, zijn soms afleidend, maar tegelijk tekenend voor Herzog. Hij is niet zozeer geïnteresseerd in de wetenschappelijke kant van de grotten (hoewel hij die zeker ook belicht) maar vooral wil hij de fascinatie die de grot oproept tastbaar maken. Dat wordt mooi zichtbaar in het verhaal van een voormalig circusartiest die nu onderzoek doet naar de Chauvet grot. Hij vertelt dat hij een aantal dagen in de grotten doorbracht en elke nacht droomde over leeuwen. Na vijf dagen was hij zo overmand door indrukken dat hij besloot niet meer terug de grot in te gaan.

Bij het zien van Cave of Forgotten Dreams kan ik me daar wel wat bij voorstellen. De grotschilderingen hebben iets onwerkelijks. Het idee dat we kijken naar iets waar tienduizenden jaren geleden ook naar werd gekeken, het is bijna niet te bevatten. Als er een kunstuiting is die met recht surrealisme mag worden genoemd dan zijn het wel deze grotschilderingen.

Advertenties

2 thoughts on “FILM 3D-documentaire van Herzog blijkt het wachten meer dan waard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s