FILM Affleck levert met Argo een knap staaltje storytelling af

Argo (Ben Affleck, 2012)Enigszins verrassend was het wel toen Ben Affleck afgelopen januari voor Argo zowel de Golden Globe voor beste regie als beste film mocht komen ophalen. De film leek het toch te gaan afleggen tegen Steven Spielberg’s gedoodverfde award-magneet Lincoln. Argo, over de bestorming eind jaren ’70 van de Amerikaanse ambassade in Iran, ontlokte krantenkoppen toen Iran aankondigde een eigen versie te maken, omdat Affleck’s film Amerikapropaganda zou zijn. Maar ondanks die consternatie lijkt de film een specifiek element om uitzonderlijk te zijn te missen. De film wordt niet gedreven door een overweldigende hoofdrol, grote actiescènes of uitzinnige cinematografie, maar simpelweg door de plot. Argo brengt daarmee iets waar Hollywood ooit zo het patent op had: een sterk staaltje storytelling.

Wanneer de Amerikaanse ambassade in Iran anno 1979, ten tijde van de Iraanse revolutie die leidde tot de machtsgreep van ayatollah Khomeini, wordt bestormd door militanten, weten zes ambassademedewerkers te ontsnappen. Tweeënvijftig anderen worden vanaf dat moment gegijzeld gehouden in de ambassade. De Amerikanen weten dat het een kwestie van tijd is voor de militanten het ontbreken van de zes, die onderdak vinden bij de Canadese ambassade, zullen ontdekken en dus moet er een plan bedacht worden om ze uit Iran weg te krijgen.

Het plan wordt aangedragen door CIA-agent Tony Mendez (gespeeld door Affleck zelf), en door diens baas (Bryan Cranston) aan twee regeringsfunctionarissen voorgelegd met de woorden: ‘This is the best bad idea we have, sir. By far.’ Het plan houdt in dat Mendez naar Iran vliegt en met de zes terug zal vliegen als een Canadese filmploeg die in Teheran was om locaties te scouten voor een sciencefictionfilm. Om het verhaal geloofwaardig te maken wordt in Hollywood een nepstudio opgericht, een regisseur aangetrokken (Alan Arkin) en een script en storyboard opgetrommeld onder de titel ‘Argo’.

Argo (Ben Affleck, 2012)Wat volgt is de uitvoering van het plan. Dat levert door de absurditeit ervan regelmatig grappige momenten op, vooral in de vorm van het duo Arkin en John Goodman, die een met Mendez bevriende make-up artist speelt, maar vooral ook kent de film een sterke spanningsboog met een aantal zenuwslopende momenten zoals wanneer de zeven met een busje ingesloten raken in een menigte demonstranten. Ook begrijpt Affleck feilloos het belang van geluid. Al in de sterke openingsscène, waarin de ambassade wordt bestormd, speelt hij een intelligent spel door het constant schakelen tussen de opgezweepte meute die buiten aan de poorten rammelen en de bedompte stilte in de ruimte waar de zes overleggen wat te doen.

Vooral richting het einde permitteert Affleck zich een aantal vrijheden ten opzichte van de waarheid om de spanning op te voeren, en zoals het een Hollywoodfilm betaamt wordt ook het gezinsleven van Mendez er nog even met de haren bijgesleept. Maar wat overeind blijft is de intelligente en beheerste wijze waarop Affleck het verhaal vertelt. Roger Ebert eindigt zijn toch al juichende recensie van de film met een ‘Hooray Hollywood’, en daarmee treft hij de kern. Hollywood zou Hollywood niet zijn als er geen flinke korrel zout bij geserveerd moest, maar Argo ademt vooral onmiskenbaar de glorie van klassieke Hollywoodfilms als All the President’s Men (1976), films waarbij de spanning zit in een goed geconstrueerde plot, niet in grootschalige actiescènes. En dat is een kant van Hollywood die soms node gemist wordt.

Note: voor wie het interesseert is hier het verslag te lezen dat CIA-agent Antonio Mendez zelf schreef over de gebeurtenissen.

Advertenties

One thought on “FILM Affleck levert met Argo een knap staaltje storytelling af

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s