Dit artikel verscheen eerder op Onlinegalerij.nl
Als Pat na acht maanden de psychiatrische instelling verlaat, is hij een brok positivisme waar geen medicijn tegen op kan: hij gaat zijn vrouw terugwinnen. Regisseur David O. Russel (Three Kings, The Fighter) doet iets opmerkelijks met Silver Linings Playbook. Hij verpakt een potentieel stekelig onderwerp, bipolaire stoornis, in een vorm die door de rappe dialogen en sterk geconstrueerde plotontwikkelingen doet denken aan descrewball comedies van de jaren ’30 en ’40.
Comedy of remarriage
Amerikaans filosoof Stanley Cavell introduceerde een term voor een sub genre van die screwball comedies: de comedy of remarriage, waarin een man en vrouw die getrouwd zijn, of zijn geweest, tijdens de film obstakels moeten overwinnen om weer bij elkaar te komen. Films als His Girl Friday (Howard Hawks, 1940) en The Awful Truth (Leo McCary, 1937) vormden de hoogtijdagen van het genre. Silver Linings Playbook (naar het gelijknamige boek van Matthew Quick) begint ook als comedy of remarriage. Pat (Bradley Cooper) belandde in de instelling nadat hij zijn vrouw Nikki in de badkamer betrapte met een ander en doorsloeg. Nu, gelouterd en wel, wil hij haar terug winnen…Lees verder op Online Galerij