THEATER De Chinezen komen naar Schijnveld

Happy Garden (Foto: Jacqueline van Eeden)Als Tinus en José terugkomen van een reis naar China gooien ze het roer radicaal om en bouwen het buurtcafé in Schijnveld om tot Chinees restaurant. ‘Maar geen doorsnee-Chinees.’ Nee, een authentieke Chinees moet het worden, waar in de soep een levend mini-haaitje zwemt en het vermaak bestaat uit een vruchtbaarheidsintermezzo met een vuurspuwende draak.

De komische theatervoorstelling Happy Garden is een samenwerking tussen Firma Rieks Swarte, die vormgeving en regie op zich nam, en poppenspeler Servaes Nelissen. Het werk van zowel de firma als Nelissen kenmerkt zich door een ambachtelijke en zeer beeldende vorm van theater en ze hebben in het verleden al meermaals samengewerkt.

In deze voorstelling deelt Nelissen het podium met Kim Zeben en Ferdi Janssen. Zij spelen respectievelijk José en de barman Rudi die eigenlijk het liefst gewoon biertjes tapt, maar uit loyaliteit is gebleven na de verbouwing die José liever ‘transitie’ noemt. Tussen de al half verchineeste José en de volkse Rudi staat Tinus, die lichte spijt heeft van de koerswijziging, maar dat niet tegen zijn vrouw durft te zeggen. Zijn onhandige pogingen iedereen te vriend te houden en de goede vrede te bewaren mislukken keer op keer. Wanneer ook nog eens blijkt dat het door Rudi zo gekoesterde carnaval samenvalt met Chinees nieuwjaar botsen de drie en in hun kielzog de tradities van Schijnveld en de aanstormende Chinezen.

Alle Chinezen in de voorstelling (onder meer twee rivaliserende koks, een baby en diens oma) zijn poppen die door de drie acteurs worden bespeeld. Het blijft fascinerend te merken hoe snel een publiek gaat geloven in de poppen, ook al zie je de hand die ze bespeelt. Een simpele draai van het hoofd, het even laten trillen van oma’s benen als ze probeert op te staan, en het publiek lacht of slaakt een zucht van vertedering.

Happy Garden blinkt vooral uit in een aantal sterk gechoreografeerde scènes, zoals een koortsdroom van Rudi waarin hij carnaval vierende Chinezen voorbij ziet hossen en achterna wordt gezeten door een reuzenvis. Ook heerlijk is hoe ongegeneerd met stereotypes wordt gesmeten. Chinezen eten rare dingen, vechten als Bruce Lee en zijn erop uit het Westen over te nemen. ‘Ze komen van alle kanten, man!’, roept Tinus in ontreddering uit.

Servaes Nelissen is een meester in het afwisselen van subtiele tragiek met soms bijna melige humor. Die lastig te bewandelen scheidslijn leverde al een aantal prachtige solovoorstellingen op, zoals De Broekophouder (2012) en vooral Herbert’s Aquarium (1999, hernomen in 2011), over een jonge nachtportier in een ziekenhuis die een oogje heeft op de nachtzuster en een oude man die waakt bij zijn zieke vrouw. ‘Ze amuseren ons tot we niet meer kunnen van het giechelen en dan plotseling, in een ontroerende wending, beseffen we dat ze een en dezelfde zijn’, schreef Joyce Roodnat erover in het NRC toen de voorstelling in 2000 furore maakte op Oerol. Dat uitzonderlijk hoge niveau weet Happy Garden niet te bereiken en misschien is de vergelijking ook oneerlijk. Happy Garden mist soms wat verfijning, maar er valt genoeg te lachen met de drie sterke acteurs, die aan het einde toch ook nog een gevoelige snaar weten te raken.

Advertenties

One thought on “THEATER De Chinezen komen naar Schijnveld

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s