FILM Interview Nanouk Leopold

Dit artikel verscheen eerder op filmpjekijken.com

Nanouk_LeopoldMet haar nieuwste film Boven Is Het Stil, naar de succesvolle roman van Gerbrand Bakker, slaat filmmaakster Nanouk Leopold een nieuwe richting in. Weg zijn de statische shots, weg zijn ook de (veelal stadse) vrouwen uit haar vorige films. Leopold begaf zich voor haar eerste boekverfilming in de wereld van stugge boerenmannen.

Aanvankelijk zou Leopold de roman slechts bewerken tot een scenario, maar ze besloot het, tijdens het schrijven, toch zelf te willen verfilmen. “Ik zag al vrij snel dat het verhaal in dit boek paste bij mijn vorige films, bij mij.” Buiten dat verhaal, over een boer die een praktisch stilstaand leven leidt met zijn oude, zieke vader tot het moment dat hij een 18-jarige knecht in dienst neemt, was er het hoofdpersonage Helmer. “Daar werd ik echt verliefd op. Die combinatie van ingehouden emotie en dat gevoel dat hij ieder moment kan openbarsten, kan gaan beginnen deel te nemen aan het leven. Al die tegenstrijdigheden in het personage fascineerden me.” Lees verder op Filmpjekijken.com

Geef een reactie

