FILM Spring Breakers

Perversiteit – ontaarding van de gevoelens en driften, zodat men behagen schept in dingen die vrij algemeen afschuwelijk gevonden worden, in het bijzonder met betrekking tot de seksualiteit. (Van Dale)

Spring Breakers (Harmony Korine, 2012)‘The very first image I had in mind was girls in bikinis and with guns.’ Aldus Harmony Korine, schrijver en regisseur van Spring Breakers, een film over vier meisjes die naar Saint Petersburg, Florida vertrekken om spring break te vieren. Korine schreef op zijn achttiende het scenario voor Larry Clarke’s controversiële puberportret Kids (1995) en maakte zelf onder meer Gummo (1997) en Julien Donkey-boy (1999). Zijn nieuwste film is qua uitdossing bijna het tegenovergestelde van die films, maar zijn sinistere en verwarring scheppende blik is hij niet verloren.

Brit, Candy, Faith en Cotty willen koste wat kost naar Florida en weg uit hun ingeslapen thuisstadje. Probleem: ze hebben geen geld en dus overvallen ze, gewapend met waterpistolen en een hamer, een snackbar. Het feest kan beginnen. Na een episode van seks, drugs, drank en rondrijden op scooters ontmoeten ze Alien (een totaal dwaas kunststukje van James Franco), een rapper en hustler, zoals hij zelf zegt. Hij introduceert de meisjes in zijn wereld van cash en guns (‘look at ma shit’), en fluistert, als een soort bezwering: ‘spring break, spring break, spring break for ever’.

De meisjes lopen praktisch de hele film rond in bikini en er zit absoluut verlekkering in de wijze waarop de spring break taferelen, met schuddende borsten en billen die worden overgoten met schuimend bier, in beeld worden gebracht. Dit is dan ook een film over perversiteit, meer precies het perverteren van de seksualiteit van jonge vrouwen, meisjes nog, die wanneer ze in de bus naar huis zitten met een te grote capuchontrui aan plots weer kind zijn. En dus was een andere benadering van Korine slechts een concessie aan ons moralisme geweest.

Maar dat is niet het hele verhaal, want Korine maakt van zijn hoofdpersonages geen slachtoffers. Een veelbesproken scène is die waarin Brit en Candy twee geladen pistolen in de mond van Alien duwen en hij de lopen afzuigt. Al laat ook die scène zich niet door één uitleg vangen, duidelijk is dat Korine speelt met de machtsverhoudingen tussen de seksen. Zoals hij ook continu schuift met de grenzen van onschuld en volwassenheid.

spring_breakers_60082340_st_1_s-lowDe beste scène in de film is wanneer Alien aan zijn piano zit en de meisjes hem vragen iets te spelen. Wat, vraagt hij. ‘Something inspiring’, antwoorden de meisjes. Hij speelt Everytime van Britney Spears. Terwijl de oorspronkelijke versie, met een mierzoet zingende Spears en een speeldoosmotiefje als instrumentatie, de soundtrack overneemt zien we de meisjes met roze bivakmutsen hun AK-47’s rondzwaaien terwijl op de achtergrond de zon in de zee zakt. In de scène komt alle ambiguïteit samen. De onschuld en het sinistere. De oppervlakkigheid en de schijn van diepgang.

Want wat we te weten komen over de motieven van de meisjes komt tot ons via voice-overs vol clichés over jezelf leren kennen, en het ontsnappen aan de sleur van alledag. ‘I’m starting to think this is the most spiritual place I’ve ever been’, zegt een van de meisjes. De zingeving zit voor hen in het oppervlakkige, in het hedonistische escapisme. We kunnen dus wel zoeken naar meer verhaal, naar meer diepgang in de karakters, maar de crux is nu juist dat er niets achter schuilgaat. De vier actrices die (buiten Rachel –eega van– Korine) tot nu toe hun geld verdienden aan een onschuldimago, zijn dan ook praktisch inwisselbaar. Alleen Selena Gomez’ personage, de gelovige en goedgelovige Faith, vormt een dissonant.

Korine gebruikt een elliptische vertelstijl, waarbij dialogen twee keer, maar soms ook drie, vier keer worden herhaald. Vaak met een net andere toon. In combinatie met de uitzinnige vormgeving en Skrillex’ stampende soundtrack, voelt Spring Breakers als een koortsdroom die geheel zijn eigen logica volgt en waarbinnen de meisjes zich onaantastbaar voelen voor welke wet of moraliteit dan ook. Het maakt ook dat de film zich lastig laat analyseren. Korine onthoudt zich van elk oordeel of moralisme en laat ons in het ongewisse of we zijn film enkel als soft pornografische pulp moeten zien, of als commentaar daarop. Maar wellicht zit in het feit dat hij ons in het ongewisse laat al de boodschap. Is Spring Breakers een perverse film? Ja. De vraag is echter wiens perversiteit het is.

Advertenties

4 thoughts on “FILM Spring Breakers

  1. Pingback: Pozycjonowanie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s