FILM Brazil

Dit artikel verscheen eerder op Filmpjekijken.com

“Het is de mythe van de vrije mens in een onvrije samenleving”. Dat was het antwoord van scenarist Tom Stoppard op de vraag die Rob Hedden in zijn gelijknamige (en hilarische) documentaire voorlegde aan de cast en crew van Terry Gilliam’s moderniteitsnachtmerrie Brazil (1985): ‘What is Brazil?” Geen antwoord was hetzelfde, want Brazil is een film die voor vele interpretaties vatbaar is.

Achtentwintig jaar na de release is de thematiek van de film: de verregaande surveillance van de eigen burgers en de strijd tegen onzichtbare terroristen, opnieuw prangend actueel. De onvrije samenleving die Gilliam portretteert is een wereld die duidelijk 1984 van George Orwell resoneert. Alles en iedereen wordt in de gaten gehouden in een wereld die lijkt te zijn ontdaan van elke kleur of creativiteit. Gebouwen zijn als vestingen, men is omringd door camera’s en technische snufjes en overal lopen dikke, grijze leidingen die de overheid gebruikt om informatie te verzamelen en versturen. En wellicht ook om de burger er fijntjes aan te herinneren dat ze nergens aan die overheid kunnen ontsnappen…Lees verder op Filmpjekijken.com

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s