Boyhood

Dit artikel verscheen eerder op Filmpjekijken.com

We zijn geneigd ons leven te definiëren in mijlpalen. Wanneer Mason (Ellar Coltrane) in Boyhood uit huis gaat verzucht zijn moeder Olivia (Patricia Arquette) dat al die mijlpalen – trouwen, scheiden, kinderen krijgen – nu achter haar liggen. De eerstvolgende zal haar begrafenis zijn. Maar wat de film ons laat zien is dat een mensenleven zich niet laat reduceren tot mijlpalen, tot een compilatie levensgebeurtenissen op Facebook. Het leven schuilt in het tussen.

Twaalf jaar werkte Richard Linklater met dezelfde groep acteurs aan Boyhood. Elk jaar bracht hij hen samen om niet zomaar een film te maken over een jongen die opgroeit, maar dat opgroeien daadwerkelijk te vangen in een film. Het eindresultaat is totaal uniek en met een tegen de drie uur schurkende speelduur beslist episch, maar tegelijk ook helemaal niet. Zo heftig als de emoties in La Vie d’Adèle, het drie uur durende meesterstuk dat Abdellatif Kechiche ons vorig jaar voorschotelde, zo klein en intiem is deze film.

Boyhood heeft het organische verloop van het leven zelf…Lees verder op Filmpjekijken.com

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s