Birdman

Dit artikel verscheen eerder op Filmpjekijken.com

Is het een satire over celebrity-cultus? Is het de ontmanteling van de mythe van de grote kunstenaar? Het is Birdman, de voor negen Oscars genomineerde nieuwe film van Alejandro González Iñárritu. Briljant geacteerd, wervelend geregisseerd, ijzersterk geschreven. In vorm ambitieus, in inhoud humaan. Een film die aan het oppervlak gaat over het conflict tussen acteur en acteren; de zoektocht naar het ware in het doen alsof. Maar daaronder over het verlangen relevant te zijn of weer te worden. Iets te doen van betekenis in een wereld die zo vaak betekenis toeschrijft aan het zinledige.

Vanaf het eerste moment zuigt de film ons in de wervelwind die woedt in het hoofd van Riggan Thompson (Michael Keaton). Want woeden doet het in dat hoofd. Riggan is een relikwie geworden. Een acteur wiens hoogtijdagen zijn vervlogen met het aan de wilgen hangen van zijn Birdman-pak. De twintig daaropvolgende jaren hebben voor het oog van de wereld niet bestaan. Op de foto met hem willen de mensen nog wel, maar zijn naam zijn ze allang vergeten…Lees verder op Filmpjekijken.com

Advertenties

One thought on “Birdman

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s