Interview Giulio Ricciarelli over Im Labyrinth des Schweigens

Dit artikel verscheen eerder op Filmpjekijken.com

Im Labyrinth des Schweigens vertelt het vrijwel vergeten verhaal van het Auschwitzproces in Frankfurt midden jaren zestig, maar vooral ook het verhaal van de ontkenning die daaraan voorafging. Met zijn regiedebuut maakte Giulio Ricciarelli een film over de jaren waarin het zwijgen en de ontkenning heersten en de individuen die dat veranderden. “Ik wilde tonen dat een geschoold man in de jaren ’50 niet wist wat Auschwitz was.”

Hoe ontstond het idee voor deze film?
Via Elisabeth Bartel, die een artikel had gelezen over het Auschwitzproces en met wie ik het script heb geschreven. Mijn eerste reactie op het verhaal was dat ik het nauwelijks kon geloven, de atmosfeer in de jaren vijftig. En ik realiseerde me dat, ondanks dat ik tijdens mijn jeugd alle informatie had over het Derde Rijk en de oorlog, deze periode tussen het einde van de oorlog en het proces in de jaren ’60 voor mij een grijs gebeid was. Hier was een verhaal dat niet verteld wordt. Het Auschwitzproces is vergeten. Fritz Bauer is praktisch vergeten. Duitsland wordt nu geprezen voor hoe het omgaat met zijn verleden, maar de mensen die dat in gang hebben gezet, zijn vergeten…lees verder op Filmpjekijken.com

Geef een reactie

