Kollektivet

Dit artikel verscheen eerder op Filmpjekijken.com

“In zo’n groot huis raak je elkaar kwijt”, waarschuwt Erik (Ulrich Thomsen) nog. Hij en zijn vrouw Anna (Trine Dyrholm) en dochter Freja kunnen het huis van Erik’s overleden vader overnemen, maar Erik voelt daar niets voor. Het is te duur en te groot. Maar het zijn de jaren zeventig en dus oppert Anna de logische oplossing: sticht een commune. Zo gezegd, zo gedaan; er worden wat vrienden en onbekende hippies bijgehaald en na een korte kennismaking springt iedereen naakt het meer in.

Het is onvermijdelijk dat Kollektivet vergeleken wordt met Tillsammans, die andere Scandinavische film over een commune in de jaren zeventig. Maar waar de film van Lukas Moodysson daadwerkelijk het reilen en zeilen van de commune centraal stelde en het effect dat het politieke activisme en de vrije liefde hadden op de bewoners en vooral kinderen, daar is het conflict dat centraal staat in Kollektivet niet specifiek gebonden aan de commune. Het is in de eerste plaats een film over een huwelijkscrisis, waarbij het feit dat de twee in een commune wonen uiteraard wel zijn invloed heeft op de wijze waarop het conflict zich ontwikkelt.

In het oeuvre van Vinterberg schurkt Kollektivet regelmatig aan tegen zijn grote doorbraak en ultieme Dogma-film Festen…Lees verder op Filmpjekijken.com

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s