Fijne Filmklassieker: The Fellowship of the Ring

Dit artikel verscheen eerder op Filmpjekijken.com

Negentien jaar geleden begon Peter Jackson met de verwezenlijking van wat zijn carrière zou gaan definiëren. Het verfilmen van één van de beroemdste trilogieën uit de Amerikaanse literatuur: J.R.R. Tolkiens fantasy-epos The Lord of the Rings. Deze maand is het vijftien jaar geleden dat de eerste film in de bioscoop verscheen en daarom kijkt Elise van Dam in december terug op één van de meest ambitieuze filmtrilogieën uit de geschiedenis. Beginnend met waar het begon: The Fellowship of the Ring.

Ik herinner me nog goed dat ik The Fellowship of the Ring voor het eerst zag in de bioscoop. Dat was met mijn zus. Van tevoren aten we bij het restaurant van een winkelketen die tegenwoordig niet meer bestaat. Ik herinner me hoe overweldigend het was. Nog nooit had ik een film van zo’n omvang gezien, die me zo meenam naar een onbekende wereld en zich onuitwisbaar op mijn net- en trommelvlies etste. Het gevecht tussen Gandalf en Saruman, de eerste blik op Rivendel, de krioelende menigte orks in Moria, het kraken van de pijl en boog van de Uruk-Hai leider. Ik zou ‘m nog drie keer in de bioscoop zien. Telkens opnieuw betoverd.

Ik herinner me dat ik de boeken las (ik was bezig in het tweede deel toen de eerste film uitkwam). Dat de uitgave die ik las altijd openviel op pagina 728 en dat daar stond: “‘Uitstekend’, zei Sam somber. ‘Maar ik ga eerst.’” Dat boek was van mijn ouders. Toen we voor de zoveelste keer lid werden van een boekenclub die tegenwoordig niet meer bestaat mocht ik mijn eigen In de Ban van de Ring in de winkel kiezen als welkomstgeschenk. Ik pakte er één van de stapel en liet hem willekeurig openvallen. Pagina 728. Uitstekend, dacht ik en liep naar de kassa…Lees verder op Filmpjekijken.com

Geef een reactie

