Paterson

Dit artikel verscheen eerder op Cine.nl

In het eerste jaar van mijn studie Theaterwetenschap in Amsterdam woonde ik nog in Leusden. De dagelijkse treinritten gebruikte ik om toneelstukken te lezen. Dat leidde nogal eens tot gesprekken die altijd begonnen met de verbaasde constatering dat ik toneel las. En vrijwel altijd waren het mensen die zelf iets met theater hadden gedaan of nog deden. Was dat stom toeval? Of was hier een wet van het universum werkzaam die maakte dat ik elke keer bij deze mensen kwam te zitten en zij bij mij?

Dat Paterson (Adam Driver in een rol waarvoor hij geboren lijkt), een buschauffeur die in zijn vrije momenten poëzie schrijft constant mensen op zijn pad tegenkomt die ook dichten, is zo’n zelfde anomalie die misschien wel helemaal geen anomalie is. Net als het feit dat Paterson woont in Paterson, New Jersey. Of dat hij overal tweelingen ziet nadat zijn vriendin Laura (Golshifteh Farahani) hem een droom heeft verteld waarin ze een tweeling kregen. Het zijn de wonderlijke toevalligheden die het leven ons toewerpt, alleen zijn we vaak te gehaast om ze op te merken…Lees verder op Cine.nl

Geef een reactie

