Nagini

Het kwaad en de onschuld in een innige omarming. Dat is waarschijnlijk de meest logische associatie die de foto oproept. Zo’n zich nog van geen kwaad bewuste baby die slaperig zijn mollige armpjes om een beest heeft geworpen waarvan wij allang weten dat het niet zomaar gevaarlijk is, maar de symbolisering van het kwaad, de vleesgeworden duivel.

Als ik naar de foto kijk voel ik geruststelling…

Dat wij in het algemeen niet geneigd zijn slangen een hoge aaibaarheidsfactor toe te dichten is voor een belangrijk deel geworteld in onze Joods-christelijke traditie. Als we de bijbel er op na slaan lezen we: ‘de slang nu was het listigste van alle dieren des velds, die de Here God gemaakt had’ (Genesis 3:1). En dan is er nog de referentie aan de duivel als ‘oude slang’ (Openbaring van Johannes 12:9) en zo kan ik wel even doorgaan. Maar wie gelooft nog in dat soort achterhaalde teksten? Tegenwoordig hebben we andere Bijbels. Harry Potter bijvoorbeeld. En nu wil het geval dat ook daarin slangen een cruciale rol spelen.

De feiten op een rij. Een van de vier afdelingen van de tovenaarsschool Zweinstein heet Zwadderich en heeft een groen met zilveren slang als wapen. En ondanks dat het woord nog het dichtst bij zwabberen komt en het hoofd naar de naam Slakhoorn luistert is dit toch echt de afdeling die onderdak biedt aan de vileine Draco Malfidus en in het verleden aan Harry’s grootste opponent: Voldemort. En dan is er Voldemort zelf. Die kan met slangen praten. In de wereld van tovenaars zelden een goed teken. En niet alleen praat hij met slangen, hij heeft er een als huisdier en of dat nog niet genoeg is, lezen we over zijn eigen verschijning: ‘witter dan een schedel, met grote, felrode ogen en een neus die zo plat was als die van een slang, met dunne spleten in plaats van neusgaten… Heer Voldemort was herrezen’. Waar ik mijn antwoorden ook zoek, de uitkomst blijkt telkens dezelfde: slangen zijn niet leuk.

Maar waarom is mijn reactie op de foto dan niet dat ik de baby zo snel mogelijk wil verlossen van die potentiële wurggreep om hem heen?

Toch nog maar even terug naar die huisslang van Voldemort dan. Een meterslang en levensgevaarlijk exemplaar genaamd Nagini. Een zoektocht leert mij dat die naam verwijst naar een woord in het Sanskriet, Naga, dat weer zoveel als slang betekent. Maar ook verwijst het woord Naga naar bovennatuurlijke wezens uit boeddhistische en hindoeïstische verhalen. Nagini zijn daar de vrouwelijke varianten van. Naga of Nagini zijn de bewakers van water en land en hun natuurlijke vorm is die van een grote oerslang. Door het Westen zijn de Naga geadopteerd en getransformeerd tot kwaadzuchtige fabeldieren, maar volgens de verhalen werden Naga alleen dan boos als wat ze beschermden werd bedreigd. Misschien is Voldemort’s Nagini ook zo kwaad nog niet. Heeft ze alleen een wat onfortuinlijk gekozen baasje. Noem het een religieuze dwaling.

Wanneer Nagini wordt geïntroduceerd, in het vierde Potterboek, ontdekt ze een indringer die Voldemort afluistert. Ze waarschuwt haar baas voor het dreigende gevaar op de gang. Op dat moment is Voldemort zelf nog niet meer dan een hoopje vormeloos vlees in een bundeltje dekens op een veel te grote stoel. ‘Hulpeloos’ is de typering van Rowling. Maar daar heeft hij dus die slang voor. Nagini is zijn bewaakster. Zijn garantie op bescherming.

En dan begrijp ik plotseling waar de foto me aan doet denken. Ik was vroeger bang voor water. Watervrees noemden ze dat. Met zo’n opblaasbare zwemband ging het nog wel, maar zonder begon ik te krijsen en te spartelen. Als een hulpeloos hoopje vlees in een veel te groot bad. De manier waarop de slang op de foto zich om de baby heen heeft gevlijd doet me denken aan die zwemband. Niets geen symbolisering van het kwaad. Niets geen vleesgeworden duivel. Een zwemband die Nagini heet en alleen gevaarlijk is voor wie jou in het diepe wil gooien.

Slaap zacht.

Dit essay is geschreven naar aanleiding van een foto die we kregen tijdens de les waarop een baby in een opgerolde slang ligt. De opdracht was vanuit die foto een essay te schrijven.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s