Elle

Dit artikel verscheen eerder op Filmpjekijken.com

Waar te beginnen met de nieuwe Paul Verhoeven? In elk geval niet met de plot. En eigenlijk ook niet met de interpretatie daarvan. Wie Elle gaat zien doet dat het best zo blanco mogelijk. Regisseur Brian de Palma zei eens dat filmmakers hun beste werk eigenlijk altijd voor hun vijftigste maken, maar de 77-jarige Verhoeven is dan toch op z’n minst de uitzondering die de regel bevestigt. Het in Cannes juichend ontvangen, maar helaas niet onderscheiden, Elle is één van zijn beste en misschien wel dé beste film uit zijn oeuvre.

Verhoeven heeft zich altijd uitgesproken als liefhebber van Alfred Hitchcock. Net als De Palma. Wat ze gemeen hebben is ze dat ze rond wroeten in de duistere obsessies van de mens en dat verpakken als entertainende genrefilms. Wat maakt dat hun werk ook vaak misverstaan is. Zoals dat bij Hitchcock ook het geval was. Wie hun films aan het oppervlak beschouwt, ziet pulp. Verhoevens Starship Troopers en vooral het met Razzies overladen Showgirls werden destijds bij het grofvuil gezet als slechte B-films. Maar, zoals Slant Magazine’s Phil Coldiron schreef over Starship Troopers: “[the] superficial ‘badness’ is central to its critique”.

Want, zoals vrijwel al het werk van Verhoeven, is het satire. En die satire is zelden zo eenduidig als hij op het eerste oog lijkt. Verhoeven heeft het vermogen films te maken die tegelijk vet aangezet zijn en subtiel. Films die aan de buitenkant heel duidelijk iets lijken te zijn, maar daaronder dan toch ook nog een andere gedaante hebben. En daaronder nog een…Lees verder op Filmpjekijken.com


Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.